[Raport NFJ Kobiety w IT 2022] Najważniejsze wnioski i rekomendacje.

Kobiety chcą pracować w IT, ale nie wiedzą od czego zacząć.  

IT to branża, w której liczebnie dominują mężczyźni. Mimo że kobiet w informatyce i branży high-tech jest z roku na rok coraz więcej, wzrost ten jest bardzo powolny. Tempo tej zmiany eksperci nazywają „pełzającą rewolucją”. Przekonanie kobiet o tym, że „dadzą sobie radę” należy wzmacniać. Dużo mówi się również o wciąż panującej dyskryminacji kobiet pod kątem wynagrodzenia. Kobiety często chcą rozpocząć przygodę z IT, ale nie wiedzą, od czego zacząć, brakuje im ofert skierowanych bezpośrednio do nich, lub nie są pewne swoich umiejętności.

A przecież wiele czyta się o tym, że specjalistów IT brakuje. Oczywiście poszukuje się tych najlepszych, ale czy czasem nie jest lepiej zainwestować we "wschodzące gwiazdy" branży IT. Na rynku obecnie powstaje coraz więcej bootcampów czy programów monitoringowych, które w swoich agendach i składach mentorskich mają wielu specjalistów i ekspertów. Są oni gotowi przekazać swoją wiedzę "młodszym" koleżankom. Kobiety, również coraz chętniej przebranżawiają się i patrzą na IT, jako miejsce również dla nich. 

Co roku, No Fluff Jobs zaprasza kobiety do ankiety badającej ich obecną sytuację w branży. Sprawdza ich oczekiwania finansowe, motywację i blokery oraz przedstawia współczesną specjalistkę. 
Przygotowałam subiektywne podsumowanie raportu oraz rekomendacje, jak inne organizacje pomagają kobietom wejść do świata IT. 



W tym roku w badaniu wzięło udział 1595 kobiet. Wśród 1180 badanych kobiet 55,85% pracuje w IT a 40,59% to kandydatki, które dopiero planują start w branży.

Branża IT to nie tylko programowanie, prawie połowa – bo 46,2% – uczestniczek badania NFJ wskazała, że ich obecne stanowisko pracy nie wymaga umiejętności programowania. 
W Polsce najwięcej mamy testerek i projekt menadżerek. Kobiety, chyba bardzo dobrze czują się w tych specjalizacjach, gdzie mogą wykazać się multitaskigiem i powszechnym "ogarnianiem". Nawet w życiu prywatnym, to kobiety zazwyczaj są tymi poukładanymi i planującymi osobami częściej niż mężczyźni. 
Z kolei w przypadku specjalizacji związanych z kodowaniem kobiety najczęściej wybierają: Backend (15%), Frontend (12%) oraz Fullstack (5,4%). 



A jaka jest wymarzona kariera kandydatek IT? Gdzie widzą się kobiety myślące o branży IT?

Co ciekawe, oczekiwania kandydatek w dużej mierze pokrywają się z rolami obejmowanymi przez specjalistki. Co trzecia marzy o roli UX/UI Designerki, co piąta chce spełniać się w Testingu, następnie kandydatki wybierały kolejno: Frontend, Project Management, Design oraz Business Analysis. Moim zdaniem, wcale nie trzeba pasjonować się high-tech od najmłodszych lat, by osiągnąć coś w dziedzinie, która być może przyszła do nas w wieku 30-35 lat. 

Wśród respondentek badania, jedynie 27,5% kobiet to absolwentki informatyki lub pokrewnego kierunku technicznego. Aż 55% weszło do IT po studiach niespecjalistycznych, kursach/szkoleniach/bootcampach bądź procesie samodzielnej nauki. 




Jeśli już wiemy, jakie są wymarzone kierunki kariery i możliwości rozpoczęcia pracy, to co jest największą obawą i przeszkodą w rozpoczęciu przygody w IT?

Prawie 40% kandydatek twierdzi, że nie wie, od czego zacząć swoją przygodę z IT i którą specjalizację wybrać. Z pomocą przychodzą programy monitoringowe czy dostępne w sieci artykułu branżowe, od czego zacząć i jak zacząć. Warto wziąć udział w programie lub zrobić podstawowy kurs programowania, aby sprawdzić czy wybrana przez nas droga jest dla nas ok, czy się w niej odnajdziemy i zaprzyjaźnimy na dłużej. 

Dodatkowo próg wejścia do IT wciąż pozostaje wysoki, co może utrudniać start w branży kandydatkom w trakcie przebranżowienia. Spadek motywacji własnej jest największą bolączką specjalistek IT. Skutki pandemii –  kobiety często brały na siebie dodatkowe obowiązki domowe, a tym samym marzenia o przebranżowieniu schodzą na drugi plan. 


Dopiero od niedawna organizacje aktywniej dbają o różnorodność w zespołach i wdrażają mechanizmy walczące z dyskryminacją. Od juniorek, kobiet rozpoczynających swoją przygodę w świecie IT, najczęściej wymaga się umiejętności miękkich. Pracy w zespole, komunikatywności, przyjmowania i dawania feedbacku, a także otwartości na zmiany. 

Ostatnim elementem, jaki badał No Fluff Jobs w swoim najnowszym raporcie o Kobietach w IT, są awanse i wynagrodzenie vs oczekiwania finansowe. 

Większość respondentek, niezależnie od stażu pracy, wypowiedziała się pozytywnie na temat możliwości awansu w swojej obecnej pracy. Zdecydowanie elementem, który ułatwia wskoczyć na wyższy poziom, jest jasno określona ścieżka kariery z podkreślonymi wymaganiami na poszczególnych stanowiskach. Jak szacują się zarobki kobiet w IT? Ponad połowa (51,01%) specjalistek IT zarabia w przedziale 3001–7000 zł netto, choć co piąta badana wskazywała, że ma wyższe oczekiwania. To oznacza, że kobiety chcą zarabiać dobrze i nie poddają się w tym postanowieniu. 



Reasumując, branża potrzebuje teraz kobiet i głośno to sygnalizuje, więc jeśli dobrze wykorzystamy ten moment, możemy na nim skorzystać. Przy obecnej luce kadrowej i rosnącym zapotrzebowaniu na doświadczonych specjalistów IT najlepszą metodą pozyskania wartościowego pracownika będzie inwestycji w kapitał ludzki. To przyjęcie bardziej holistycznego spojrzenia podczas procesu rekrutacji i wytypowanie kandydatki na podstawie ogólnych, miękkich kompetencji z dużą predyspozycją do rozwoju i chęcią nauki.  
Patrząc na to ile kobiet nadal myśli o tym czy wejść do wciąż "męskiego świata" vs możliwości jakie daje ten świat, wierzę, że te, które się odważą i spróbują, zostaną w nim na dłużej.


Organizacje dzięki wspieraniu kobiet w tej zmianie mogą zyskać, wyspecjalizowane ekspertki i lojalne pracowniczki. A jakie firmy zauważyły potencjał kobiet i pomagają im wejść na ścieżkę rozwoju? 

Orange Polska - “WłączOne” - kampania edukacyjno-informacyjna. Kampania pokazuje kobiety, które pracują w obszarach technologicznych w Orange Polska,
po to aby zainspirować osoby spoza organizacji do „włączenia się” w ten świat.

SoDA - Projekt „Women can do IT” prezentujący liderki, kierowniczki, ekspertki i specjalistki z firm członkowskich SoDA.

Grand Parade - “ Lead IT, Leady!” 9 miesięczny program warsztatowy, którego celem jest wsparcie kobiet w podejmowaniu ról liderskich w IT i
wspieranie ich w rozwoju tych kompetencji.

Heineken – partner programu mentoringowego Tech Leaders

Accenture x GeekGirlsCarrots - program monitoringowy Carrots Academy, który pomaga kobietom bez doświadczenia wejść do świata IT. Carrots Academy ma już swoją 6 edycję, a we wcześniejszych brało udział prawie 2000 chętnych z czego 70% uczestniczek znalazło zatrudnienie po programie. 




D.💗

Komentarze