Developer MOST WANTED! - Jak napisać ogłoszenie o pracę, aby było zauważone.

Co powinno zawierać ogłoszenie o pracę skierowane do specjalistów IT, aby było zauważone?

Szacuje się, że na rynku pracy brakuje ok. 50 tys. programistów. Transformacja cyfrowa przedsiębiorstw, której świadkami byliśmy w 2021 roku, sprawiła, że wzrosło zapotrzebowanie na specjalistów IT. Podobnie jak rok wcześniej, znów pracodawcy szukali przede wszystkim doświadczonych pracowników (midów i seniorów), by jak najszybciej dołączyć ze swoją firmą do świata „digital".

Jak więc napisać ogłoszenie, aby nie zniknęło w gąszczu tysiąca innych oraz, aby osiągnęło nasz główny cel, czyli aplikację? Jest kilka najważniejszych punktów, których nie może na pewno zabraknąć w ogłoszeniu. Zebrałam 7 z nich w krótkim wpisie. 





1.Napisz, jakiej wiedzy oczekujesz.

Przede wszystkim musimy wiedzieć, kogo szukamy. Jakich umiejętności potrzebuje nasz biznes i na kiedy. Jeśli w organizacji, w której pracujemy nie mamy utworzonego hiring planu to najważniejsza jest komunikacja z managerami oraz hiring managerami. To oni powinni przekazać nam potrzebne informacje dotyczące umiejętności, wymagań i zakresu obowiązków, jakie będą czekały na nowego pracownika po dołączeniu do zespołu. Dopasujmy również oczekiwania realnie do stanowiska i doświadczenia. Jeśli wiemy, że poszukujemy na projekt mida, to nie piszemy wymagań, których oczekujemy od seniora pracującego w naszej firmie. 


2. Przedstaw dokładny zakres obowiązków.

Jeśli hiring manager wie również, do jakiego konkretnie projektu trafi nasz kandydat, to warto, aby uzupełnił również te punkty w treści ogłoszenia. Informacja o ciekawym kliencie/projekcie może zadziałać na in plus u naszego kandydata. Krótkie przedstawienie projektu — czego dotyczy, jakiej branży. Nazwa stanowiska wraz z krótkim opisem zakresu obowiązków oraz stos technologiczny używany w projekcie mogą przykuć uwagę naszego kandydata. 

3. Widełki płacowe oraz forma zatrudnienia.

Chyba o tym, że w świecie IT wysokie wynagrodzenie to norma, nie trzeba mówić. Szczególnie kiedy do firmy poszukujemy umiejętności, gdzie przykładowo tylko kilkanaście osób w branży je posiada. Dodatkowo wszystkie raporty branżowe zajmujące się publikacją ofert pracy z branży IT, jednogłośnie mówią, że ogłoszenia posiadające jasne widełki są częściej otwierane i jest na nie większy spływ CV niż te, które widełek płacowych nie mają. Kolejną ważną informacją, którą warto, jest wpisać do ogłoszenia, jest forma zatrudnienia.
W 2022 roku zdecydowanie prym dalej wiodą oferty pracy z B2B. Tę formę współpracy mogliśmy znaleźć w niemal 3/4 ogłoszeń, podczas gdy UoP odpowiadała jedynie za co czwartą ofertę.




4. Informacje o pracy zdalnej. 

Przed pandemią życie biurowe zaczynało pomału oddawać miejsce pracy zdalnej. Coraz więcej firm komunikowało, możliwość pracy na home office, co oznaczało, że pracownik mógł wykonać swoją pracę z domu kilka razy w miesiącu. Pandemia przyniosła zupełnie nowe wyzwania dotyczące organizacji pracy. Zmieniła także dotychczasowe rozumienie work-life balance. Na potrzeby specjalistów skutecznie odpowiedzą te firmy, które przede wszystkim postawią na kulturę szanującą indywidualność, zapewnią elastyczność miejsca i godzin pracy oraz zastąpią dotychczasowe modele kontroli produktywności świadomym leadershipem. 
Jedno jest pewne: praca zdalna już z nami zostanie. Rozsmakowała się w niej szczególnie branża IT. To już nie benefit, a standard.


5. Jeśli firma oferuje coś unikatowego (np. 4-dniowy tydzień pracy, możliwość dofinansowania do miejsca pracy), to też warto o tym napisać.

Bardzo często może być tak, że kandydat otrzyma kilka podobnych ofert pracy na stół. Ten sam zakres pracy, podobne wynagrodzenie lub identyczne oczekiwania. Co sprawi, że wybierze naszą ofertę? Na pewno będzie to opinia o pracodawcy. Kandydaci szukają informacji w sieci i sprawdzają firmy. Kolejnym elementem może być opinia pracujących tam osób. Natomiast punktem, który możemy ująć w naszym ogłoszeniu, który wyróżni naszą ofertę od innych, może być: opis typowego dnia/tygodnia pracy lub opis stylu pracy, używane metodyki, czy jest nastawienie bardziej na jakość, czy szybkość dostarczania funkcjonalności, kto podejmuje różne decyzje. Dokładniejsze przedstawienie firmy, produktu, projektu, rozmiar i skład zespołu pozwolą nam jeszcze lepiej przedstawić firmę na etapie ogłoszenia.


6. Bonusy dla branży IT.

Jeśli piszemy ogłoszenie pracy w branży IT i piszemy o wymaganiach i oczekiwaniach to nie zapomnijmy wspomnieć o tym co firma może dać kandydatowi oprócz ciekawego, międzynarodowego projektu czy informacji o stackach technologicznych. Ta branża oprócz wynagrodzenia szuka przede wszystkim możliwości rozwoju. Ciągłe podnoszenie swoich umiejętności jest czymś oczywistym w tej branży. Technologie zmieniają się na naszych oczach a jeśli nasz team nie będzie za tym podążał, to i firma nie będzie miała konkurencyjnej oferty dla klientów. Budżet edukacyjny, knowsharing, organizacja meetupów czy wyjazdy na konferencje, a nawet firmowa biblioteka z książkami branżowymi pomoże w rozwoju umiejętności naszych pracowników. Napisz o tym w ofercie dla kandydata.


7. Styl ogłoszenia.

Zwracać się do potencjalnego kandydata Pani/Pan a może na Ty? Pisać w stylu luźniejszym, kreatywnym? A może bardziej formalnym? To wszystko zależy od tego, jaką firmą jesteśmy i jaką mamy kulturę organizacyjną. Czy między sobą jesteście na Ty, czy może jednak zwracacie się do siebie Pan/Pani? Osobiście, jestem za skracaniem dystansu. Szukamy kolegi/koleżanki do zespołu, zależy nam na tym, aby budować pozytywny wizerunek organizacji, a nie ustawiać bariery i mosty. Dostosuj styl wypowiedzi do kultury i atmosfery panującej w firmie. Czyli jeśli firma stawia na swobodną atmosferę, ludzie są dla siebie dobrymi ziomkami, jest dużo luzu itp., to samo ogłoszenie też może być w mniej formalnej formie, może nawet zabawnej.


Podsumowanie.

Dobrze napisana oferta to jedno, ale najważniejsze jest to, co się pod nią kryje. Po prostu zwyczajnie może się okazać, że dane stanowisko jest nieatrakcyjne. Może zbyt niskie widełki? Brak pracy zdalnej? Inny stack technologiczny? Może być wiele powodów, dla których kandydat odrzuci Waszą propozycję albo nawet na nią nie odpowie. Jeśli w dalszym ciągu nie widzicie ruchu na stronie, a do Waszej skrzynki nie wpadają CV, warto, jest zawsze zderzyć ofertę pracy w grupie docelowej. A gdzie jest Wasza grupa? Na pokładzie firmy! To są pracownicy, którzy już u Was pracują i warto zapytać się ich o zdanie. Czy widząc takie ogłoszenie zaaplikowaliby na nie. Czy może jest coś, co powinniście napisać lepiej.

D.💗


Komentarze