Idealna zakładka kariery nie istnie... ? ISTNIEJE!

Strona kariery. Czy w budowaniu wizerunku pracodawcy to podstawa? Czy nie wystarczą dziś social media i konto firmowe na Facebooku? 


Kandydaci sprawdzają informacje o pracodawcy co najmniej w kilku źródłach. Do tego mają swoje preferencje, które powodują, że do jednych kanałów zaglądają chętnie, a innych nigdy nie odwiedzą. 
Pracodawca, który chce dotrzeć do swoich grup docelowych, musi pamiętać, że kandydaci sprawdzają informacje o pracodawcy co najmniej w kilku źródłach. Musi znaleźć sposób na dotarcie do bardzo różnych grup. Dlatego dobrze jest, żeby nie ograniczać się tylko do jednego kanału komunikacji, ale ułatwić każdemu zainteresowanemu pracą w firmie możliwość poznania jej jak najlepiej. 
Jeśli kandydaci znajdą w kanałach komunikacji pracodawcy odpowiedzi na takie pytania, jak: czym się firma zajmuje, jakie ma wartości, co o firmie myślą pracownicy, jakie projekty są realizowane, to zwiększa się szansa na pozyskanie osób dobrze dopasowanych do kultury organizacyjnej firmy i posiadających odpowiednie kompetencje. 

Zakładka kariery to hub informacyjny. To miejsce, gdzie prowadzić będą wszystkie działania pracodawcy. Te w sieci (np.: kampania rekrutacyjna/wizerunkowa, job boardy, profile na social mediach) jak i te poza nią (np.: eventy firmowe, targi pracy, meetupy). 

Jak więc zaprojektować idealną zakładkę kariery tak, aby spełniała swoją funkcję? 
Co powinno się na pewno w niej znaleźć, a z tego możemy zrezygnować? 
Przygotowałam pigułkę informacji oraz przykłady najlepszych zakładek kariera z polskiego rynku z branży IT. 

Tips'n'tricks projektowania zakładki kariera

Najtrudniej jest zacząć. Dlatego, zanim usiądziemy do planowania graficznego strony 
i wybierania zdjęć z naszej ostatniej imprezy firmowej, warto jest się skupić na tych elementach, jakich szukają kandydaci oraz na tym, co my jako firma chcemy powiedzieć o swojej kulturze organizacyjnej. 
  • Zakładka kariera powinna być widoczna w pierwszym widoku i najlepiej, aby nazywała się kariera/praca — nasza zakładka musi być po prostu widoczna dla kandydata. Najgorsza sytuacja to taka, kiedy kandydat jest zainteresowany poznaniem oferty, ale nie może znaleźć zakładki na stronie firmowej i tym samym interesujących go informacji. 
  • Podział treści na stronie — zamiast dzielić informacje na sztuczne kategorie, dużo lepiej pogrupować je tak, by odpowiadały na kolejne pytania, pojawiające się w głowie kandydata np. kogo szukamy? Jak zacząć? Jakie są perspektywy rozwoju? Co oferuje firma?
  • Trafność do grupy docelowej — treści powinny być dostosowane do potrzeb kandydata. Jeśli naszą grupą docelową są studenci i specjaliści warto, jest zadbać o to, aby treści różniły się od siebie tym, czego poszukuje dana grupa. Potrzeby różnić się będą też w zależności od specjalizacji – co innego ważne jest dla kandydata z branży IT, co innego dla handlowca.
  • Spójność z brandem całej marki — niezależnie od tego, w którym miejscu na stronie znajdzie się kandydat, zawsze powinien mieć poczucie spójności i jednolitego komunikatu, który wysyła mu pracodawca. To samo dotyczy komunikatów na social mediach, które bardzo często będą kierowały kandydata na naszą stronę. 
  • User Experience (UX) - im mniej, tym lepiej. Strony użyteczne to strony proste. Mniej kliknięć pomiędzy zakładkami, tym dłużej kandydat zostanie z nami. Ja jestem wielką fanką onepagerów i menu głównego, które przerzuca użytkownika w odpowiednie miejsce na stronie. Czasami zbyt duża ilość zakładek i podstron może spowodować chaos wizualny i zbyt długie wczytywanie się strony. 
  • Tone of Voice, czyli unikalny sposób komunikowania się marki — nie mów do kandydata w sposób, w jakim się nie porozumiewacie w organizacji. Jeśli w firmie mówicie wszyscy do siebie na Ty, używacie prostego i jasnego języka, niech komunikaty na stronie będą takie same. Pisz tak, aby był w stanie Cię zrozumieć. Na pewno inaczej będzie odebrany pracodawca, który na swojej zakładce kariera piszę "Drodzy Państwo" a inaczej ten, który rozpoczyna treści od słowa "Cześć/Hej". To też wiele powie o kulturze organizacyjnej, jaka jest w firmie. 

Wiemy już jakie są punkty dobrze zaprojektowanej zakładki kariera a jak jest w praktyce? 
Jak wyglądają ciekawe zakładki w branży IT od których możemy czerpać inspirację? Pozwoliłam sobie wypisać te, które moim zdaniem spełniają większość z wymienionych elementów i na pewno są warte odwiedzenia. 


Na tej stronie jest wszystko!! Fakt nie jest może ona one pagerem, ale organizacja jest na tyle duża i robi tak wiele ciekawych rzeczy, że aż szkoda jest się tym nie dzielić z kandydatem. 
Na stronie znajdziemy: prezentację firmy, wartości firmowe, strukturę firmy lub najważniejsze punkty w historii firmy. Co ciekawe oprócz standardowych elementów jak oferty pracy, mamy program poleceń, relokację czy zakładkę dla stażystów. 


Swoją podróż przez stronę rozpoczynamy od wartości i misji firmy, a następnie przechodzimy przez elementy kulturowe. Na stronie znajdziemy również testymoniale pracowników oraz zdobyte nagrody, które wskazują, że Netguru nie jest tylko dobrym miejscem do pracy z samej rozpoznawalności marki w branży. Najciekawszym jednak elementem moim zdaniem są jasne ścieżki kariery i zaznaczone w nich umiejętności jakie musi posiadać pracownik. To pozwala nam spokojnie zaplanować swoja drogę rozwoju w firmie. Ciekawą opcją są również informacje o stanowiskach, na które rekrutacja jest otwarta lub wkrótce się otworzy. 



Kolejna bardzo ciekawa i poprawna zakładka. Tym razem firma El Passion z grupy Daftcode. Na zakładce znajdziemy wszystkie najważniejsze informacje, jakich szukamy w momencie poznawania pracodawcy. Mamy również jak w przypadku Netguru testymoniale pracowników, pojawia się również dokładnie opisana ścieżka kariery oraz oferta benefitów. To, co na pewno jest ciekawe na zakładce EL Passion to opisana kultura organizacyjna, która wg EL Passion składa się między innymi z: pracy w metodologii Agile i Scrum, kultura feedbacku, wymiana wiedzy, możliwość wyboru technologii, praca z OKRami czy samozarządzające się zespoły programistów. O tych ostatnich można również więcej przeczytać w oddzielnym wpisie na stronie. EL Passion dorzuca nam również ich Culture Book. 

D.💗







Komentarze